Foredrag og Kurser
I
forbindelse med mit arbejde som billedkunstner holder jeg gerne
foredrag om en række kunstneriske emner. det foregår normalt hos
et oplysningsforbund ( AOF, LOF eller FOF), en kirke eller i
Folkeuniversitetet. Du kan se eksempler herunder. Jeg har holdt
kurser i croquistegning, både i Slagelse og i Oregon, USA, hvor
jeg modtog en pris for mit arbejde på en censureret udstilling i The
Clatsop Community College, Astoria og i den sammenhæng blev bedt
om at undervise derovre.
Hvis du har brug
for et kursus eller vil høre et af de nedenfor nævnte foredrag,
så skriv eller ring til mig.
|
Skal det ligne, skal det ligne? Om kunst og efterligning
af naturen.
Hvor gik kunsten hen, da den ud - af sin sammenhæng?
Et foredrag om hvorfor smukke billeder af landskaber, mennesker og
scenerier ikke længere betyder noget særligt i kunstens
verden – selvom mange af os stadig holder af skovsøen og
hjorten på væggen.
Foredraget
tager udgangspunkt i de meget store ændringer, der er sket
i kunstens udvikling siden 1940-erne. Vi skal se på en række
eksempler på såkaldt skandaløse kunstsager og forsøge at
finde en forklaring på forandringerne i kunstens verden, og
hvordan vi finder lige det, vi har brug for hver for sig.
Foredraget
er ledsaget af billeder. |
Det gyldne
bur. Danske guldaldermalere i Rom.
For danske malere i 1800 årene var det afgørende at søge inspiration
og oplevelser i Italien, og mange guldalderkunstnere søgte
til Rom, hvor især Thorvaldsen var en markant skikkelse i
kunstlivet.
I
foredraget fortælles om guldaldermalernes forhold til den
evige stad, om rejsen derned og kunstlivet i byernes by. Man
møder Thorvaldsen, Eckersberg og mange andre markante navne
fra guldalderen og ser på de steder, de opholdt sig og de
motiver, de fandt.
Foredraget
er ledsaget af billeder.
|
Den nøgne guldalder.
I
løbet af nogle få sommerdage i 1833 malede 6 af
guldalderens bedste malere en ung smuk nøgenmodel. 5 af
malerierne fra denne enestående begivenhed er bevaret til i
dag. Hvordan gik det disse malere efter sommeren 1833,
hvorfor er det 6´ maleri forsvundet, og hvorfor betyder
guldalderen stadig så meget for vor kunstopfattelse ?
Det
nøgne legeme har været omgivet af mangfoldige tabuer
gennem tiden, og da 6 malere i 1833 under ledelse af
professor C. W. Eckersberg gik i gang med at skildre en ung
smuk nøgenmodel var det et nybrud i den danske
kunsthistorie. De seks malere var nogle af den danske
guldalders mest væsentlige talenter, og ved et helt
forunderligt tilfælde er de 5 af de 6 malerier bevaret til
i dag.
Med
udgangspunkt i disse 5 billeders historie og de få
sommerdage i 1833, hvor de blev til, fortælles i foredraget
om guldalderen, de seks malere og deres liv med succes og
fiasko. Et liv, der i bogstaveligste forstand gik ud på at
male til den store guldmedalje. Den medalje, der gav ret til
en langvarig rejse til udlandet for at lære nyt, og som
samtidig var en af de højeste priser, man kunne få som
maler.
Guldalderens
malere og deres skæbne giver ligesom malerierne fra dengang
indblik i en verden, der er fuldstændig forsvundet -
og dog lever den dag i dag som ideal for drømmene om
en svunden tid.
Foredraget
er ledsaget af billeder. |
Om kunstens sære
og forunderlige verden set fra verdens navle.
Moderne kunst kalder ofte på hovedrysten, men bag de mange
forskelligartede manifestationer ligger som regel en klar og
logisk tankegang, som giver adgang til kunstens fascinerende
verden hvis man lærer den at kende.
Foredragsholderen
er selv udøvende billedkunstner og har udstillet i mange
land og fået priser for sin kunst. I foredraget berettes
dels om væsentlige sider af moderne kunst i en global
verden, sammenholdt med foredragsholderens personlige
oplevelser som billedkunstner.
Foredraget
er ledsaget af billeder.
|